skip to Main Content

Le concerto de Lalo et la question des sources par Jeffrey Solow (anglais) – article adhérent

Article que nous devons à notre jumelage avec la LSO (London Cello Society) qui le met gracieusement à la disposition des adhérents de l’AFV. Nous les en remercions chaleureusement.

Looking at Lalo’s Cello Concerto

By Jeffrey Solow

A violinist/violist who also studied cello in his youth, Édouard Victor Antoine Lalo (1823-1892) was one of the few important composers since the eighteenth century who was a professional string player. (His cello teacher at the Lille Conservatory, Pierre Baumann, had been a friend of Beethoven’s in Vienna.) That Lalo was very well equipped to write successful string works is shown by his enormously popular Symphonie Espagnole, but for some reason his cello concerto—composed in 1877 for Belgian cellist Adolphe Fischer—has slipped out of favor. Considering its inspired melodies, rhythmic vitality and brilliant orchestration and its idiomatic, virtuosic and grateful cello writing, this is puzzling. (Unique among cello concertos, the solo part has no original chords or double stops!) Indeed, Gregor Piatigorsky told me that Richard Strauss considered it to be the best cello concerto!

[…]

Adhérez à l’AFV pour lire la suite :)

Déjà adhérent ?
– vous avez un compte mais vous n’êtes pas connecté
>> Connectez-vous en cliquant sur « Connexion » en haut de la page
– vous n’avez pas créé de compte
>> Créez un compte en cliquant sur « Connexion » en haut de la page
– votre compte a été créé mais n’a pas encore été validé par l’administrateur
>> Encore un peu de patience… ou contactez-nous !

Back To Top